Waar liefde woont

Dochterlief zit nu in groep 3.

Dit schooljaar gaat ze leren lezen!

De leermethode die ze op school hiervoor gebruiken is: de maan-roos-vis lesmethode.

Waar onze dochter een paar maanden geleden nog maar een paar woordjes kon lezen, zijn het nu al (kleine) verhaaltjes!

Het tempo op school gaat heel rap!

 

De herfstsignalering

Tijdens de 10 minutengesprekken op school, 2 weken geleden, werden we er door de juffen al op gewezen:

De Herfstsignalering. 

Omdat onze dochter ons oudste kind is, was deze term voor ons helemaal nieuw!

Kort gezegd komt het er op neer dat de kinderen getest worden hoever ze zijn in hun ontwikkeling. Of ze op het juiste niveau zitten, en de benodigde kennis op dit moment beheersen.

Poeh, een heuse toetsenweek dus. Al wordt dit de kinderen niet op deze manier verteld. Voor hun is het een normale schoolweek en moesten ze af en toe een testje doen.

 

Het ontstaan van de Herfstsignalering

De term herfstsignalering is voor het eerst gebruikt door Luc Koning in september 1996. De herfstsignalering was bedoeld om rond de herfstvakantie na te gaan of er in groep 3 op dat moment tijdens het leren lezen mogelijk potentiële risicolezers aanwezig zijn.

Midden jaren negentig van de vorige eeuw werd ook het ELLO-programma ontwikkeld (Effectief Leren Lezen Ondersteuningsprogramma). In dit ELLO-programma wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Voortoets om de kinderen met leesproblemen vroegtijdig – rond de herfstvakantie – te kunnen signaleren. Deze ELLO-Voortoets bevat de onderdelen grafemen, fonemen, woorden en tekst.

Voor de methoden Veilig Leren Lezen boom-roos-vis, Veilig Leren Lezen maan-roos-vis (versie 1990), Leessleutel (eerste versie) en Leeslijn zijn toen methodegebonden Voortoetsen gemaakt.

 

Het belang van de Herfstsignalering

Na de eerste maanden leesonderwijs, rond de herfstvakantie, wordt per kind zorgvuldig bekeken of het een beetje lukt met leren lezen.

Door middel van toetsen wordt precies vastgesteld hoe je kind zich redt met klankherkenning, letters benoemen, letters schrijven, woordjes en zinnetjes lezen. Het is belangrijk om te weten of de kinderen de letters en woorden die tot nu toe zijn geleerd ook geautomatiseerd en onthouden hebben. Ook het leestempo (hoeveel woorden kan een kind lezen in een minuut) en het technisch lezen (kan een kind nieuwe woorden lezen met de aangeleerde letters) komen in deze toets aan bod.

Deze eerste toets brengt niet alleen de kinderen in beeld die moeite hebben met lezen, maar ook de goede lezers. Sommige kinderen blijken nu al alle letters te kennen en nieuwe woorden in snel tempo te kunnen lezen. Die kinderen kunnen op basis van deze toets in het vervolg met moeilijker lesjes aan de slag.

De herfstsignalering heeft echter vooral een preventief doel. Door ‘risicolezers’ vroeg op te sporen, wordt voorkomen dat deze kinderen pas geholpen worden als ze echt zijn vastgelopen.

Daarnaast helpt de herfstsignalering om kinderen die mogelijk dyslexie hebben snel in beeld te krijgen.

 

Is de Herfstsignalering overdreven?

Voor je gevoel is je kind pas net begonnen met leren lezen in groep 3. Een toetsweek, nu ál!, voelt dan in eerste instantie vreemd aan.

Ook ben je misschien bang voor het risico dat kinderen juist fouten kunnen gaan maken door de (tijds)druk die op ze gelegd word.

Zeker als je kind niet voldoende scoort tijdens de herfstsignalering kan het tegenstrijdig aanvoelen.
Voor je gevoel heeft je kind heeft toch nog maanden de tijd in groep 3 om alle benodigde stof te leren.

Uit onderzoek blijkt dat leren lezen namelijk geen ‘natuurlijk leerproces’ is. Zonder extra inspanning komt het niet vanzelf goed. Sterker nog, hoe langer wordt gewacht met hulp bieden, hoe kleiner de kans op een goede ontwikkeling.

 

Hoe kun je je kind zelf helpen met leren lezen:

 

Bijscholing

Mocht school aangeven dat je kind hulp nodig heeft, accepteer deze hulp dan.

Extra bijles tijdens school kan soms voldoende zijn om je kind net de extra stof bij te brengen die nodig is.

Misschien is het overdreven, misschien zul je achteraf zeggen dat het niet nodig was…

Maar toch, je kind zal er niet slechter van worden.

Sterker nog, hij zal het ook fijn vinden om het niveau van de klas weer te kunnen volgen!




2 reacties

  1. Leuk dat je het uitlegt. Ik was erg benieuwd toen ik je titel las. Bij ons op school wordt er ieder lesblok van 3 weken een soort toets afgenomen en krijgen ze hun ‘diploma’ mee. Mijn dochter kende de letters al voor ze naar de kleuterschool ging en vind het heerlijk om nu in groep 3 echte schrijfletters te maken. Wij hebben binnenkort ook facultatieve gesprekken met de juffen, ben heel benieuwd hoe het gaat!

    1. Bedankt voor je reactie! Wat leuk om te lezen dat het bij jullie op school weer heel anders gaat! Zo een diploma is wel erg leuk, zal vast ook stimuleren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *