Waar liefde woont

Deze week is het op de school van onze kinderen weer zover: de 1o-minutengesprekken.

Klinkt bekend toch? Of is je kind pas net begonnen op school en dit echt nieuw voor je?

Lees in beide gevallen onderstaande tips goed door en dan komt het helemaal¬†goed! ūüôā

 

Wat is een 10-minutengesprek

De meeste scholen bieden twee of drie keer per jaar de mogelijkheid voor een 10-minutengesprek.
Meestal na de herfstvakantie (begin november) en na de twee rapporten (in januari en in juni).

Het 10-minuntengesprek is letterlijk een gesprekje van 10 minuten tussen jou / jullie als ouder(s) en de leerkracht(en) van je kind.

Het gesprek(je!) is bedoeld om de vinger aan de pols te houden. Tien schamele minuten waarin je met de leerkracht(en) van je kind kunt praten over zijn of haar vorderingen. 10 Minuten is erg kort, te kort zelfs meestal, daarom vind je hieronder 15 tips om de tijd zo effectief mogelijk te besteden.



15 tips voor 10-minutengesprekken op school

 

1) Heb je iets dringends te vragen aan de leerkracht en duurt het nog een tijd voor het 10-minuten-gesprek komt? Wacht dan niet af, maar maak alvast eerder een afspraak!

 

2) Bedenk van tevoren wat je wilt bespreken. Maak desnoods een lijstje met je vragen en/of opmerkingen. Kinderen zijn thuis soms anders dan op school. Het is goed om daarover te praten.

Voorbeeldvragen:

 

3) Kom op tijd! Te laat komen op een 10-minuten-gesprek is niet zo handig en zonde van de weinige tijd die jullie al hebben. Ga dus extra vroeg van huis weg, zodat je zeker weet dat je op tijd bent. Meestal staat er ook koffie klaar!

 

4) Ga het 10-minuten gesprek in met een positieve houding. Zelfs al zijn er dingen waar je allesbehalve positief over bent. Toon waardering voor het werk van de leerkracht in kwestie, en geef een compliment. Wat ook goed werkt: noem aan het begin van het gesprek een voorbeeld van iets waar je kind van heeft genoten in de klas.

 

5) Probeer er vertrouwen in  te hebben dat de leerkracht náást je staat in de begeleiding van je kind, en niet tegenover je. Dat je samen één doel voor ogen hebt: het beste halen uit je kind.

 

6) Laat je niet verleiden om een uitgebreid gesprek aan te gaan over het weer of iets dergelijks, ook niet omdat je vind dat dat wel zo beleefd is. Ga direct in gesprek over waar je voor komt: hoe gaat het met je kind in de klas. 10 Minuten zijn echt heel snel voorbij!

 

7)¬†Stel je vragen aan het begin van het gesprek, zodat er zeker tijd en aandacht voor is. Anders praat de leerkracht de 10 minuten zelf vol over de behaalde cijfers en toetsresultaten ūüėČ

 

8) Probeer niet te veel onderwerpen in het gesprek te proppen. Als je heel veel te bespreken hebt, of als er wat problemen zijn, beperk je dan tot het bespreken van het belangrijkste onderwerp en maak voor de rest een vervolgafspraak.

 

9) Vraag altijd aan de leerkracht waarin je kind uitblinkt in de klas. Soms kan de nadruk bij een 10-minuten-gesprek liggen op alles wat beter kan of beter moet. Maar hoe belangrijk is het om te weten waar je kind goed in is! Dat geeft meteen een positieve energie.

 

10) Probeer, bij verschillende meningen en inzichten, uit de sfeer van verwijten te blijven. Je bent met elkaar in gesprek met één doel: de prestaties en het welbevinden van je kind te verbeteren. Daarin moet je samenwerken, en dat kan alleen op basis van wederzijds respect.

 

11) Als de leerkracht een zorg uit over je kind of een probleem ervaart, luister goed en erken de zorg. Bedenk dat je beiden het beste wilt voor je kind. Vraag aan de leerkracht wat je thuis kan doen om je kind te helpen en wat er op school aan gedaan gaat worden.

 

12) Als je je zorgen maakt of een probleem ervaart met je kind op school, bespreek dat dit dan ook. Wees voorzichtig met het stellen van voorwaarden of eisen. Ga eerst in gesprek over waar je je zorgen om maakt.

 

13) Als er tijdens het gesprek afspraken zijn gemaakt, zet die dan voor jezelf op papier. Dat kan een volgend gesprek effectief sturen.

 

14) Probeer het 10-minutengesprek altijd positief af te sluiten.

 

15) Kinderen vinden het vaak reuze spannend wat hun ouders en hun leerkracht samen allemaal bespreken. Vertel je kind over het gesprek, leg uit wat er is besproken en waarom dat belangrijk voor hem of haar is.

 

Hoe zijn onze 10-minutengesprekken op school verlopen

Manlief en ik zijn samen naar de 10-minutengesprekken geweest. Samen hoor je meer dan alleen…

Schoonzus was zo lief om even op te passen. En dat is voor de kinderen ook een feest :-).

Dit is nu het derde jaar dat we naar 10-minutengesprekken op school gingen. De eerste keer weet je niet wat je meemaakt, je hebt net gedag gezegd en je staat zowat alweer buiten … haha. Zo voelde het in ieder geval ūüėČ

Bovenstaande 15 tips hebben we nu zelf natuurlijk ook toegepast, en zo kom je veel meer te weten hoe het echt met je kind gaat in de klas. Het zorgt voor meer interactie en geeft je handvatten om zoveel mogelijk uit het gesprek(je!) te halen.

We hadden twee 10-minutengesprekken achter elkaar. Eerst bij de 2 juffen van onze zoon in groep 1 en daarna bij de 2 juffen van onze dochter in groep 3.

Ik vind het natuurlijk erg leuk om te horen hoe het met onze kinderen gaat. Maar toch vind ik het van tevoren ook altijd een beetje spannend. Wie weet krijg je ineens ¬†te horen dat het niet zo goed gaat met je kind in de klas…

Gelukkig gaat het met onze beide kinderen op school heel goed! Aan de ene kant denk je ‘ach natuurlijk’ en toch was ik ook weer opgelucht.

10 Minuten, het blijft een uitdaging, wat mij betreft mogen ze veel meer tijd per gesprek inplannen, minstens het dubbele.
Maar goed, als je het er toch mee moet doen, doe het dan goed voorbereid!



4 reacties

  1. Dank je wel dat je de 10-minutengesprekken eens van de ouder-kant belicht ūüôā Voor de leerkrachten zijn 10 minuten ook een uitdaging hoor. Maar toch ook weer goed dat het geen 2o minuten duurt, want dan zouden we wel 4 avonden kwijt zijn om alle kinderen uit de klas te doen.

    1. Voor leerkrachten een heleboel werk aan voorbereidingen, dat geloof ik zeker! En 4 avonden zou wel veel zijn ja! Maar goed, dan in ieder geval 10 kwalitatieve minuten ūüôā

  2. Als docent (van oudere kinderen) zeg ik: mooi lijstje! Deden alle ouders dit maar.

    Vooral het samen opvoeden is belangrijk. Sommige ouders hebben de neiging alle verantwoordelijk af te schuiven (echt!!!!).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *